A címben szereplő mondat egy beszélgetés során hangzott el, erre egyből felkaptam a fejem. Figyelem, a következő cikk provokatív, idegrendszert nem kímélő alkotás, csak a legbátrabbaknak.

Az örök kérdés:

"

Mikor adja el magát egy zenekar?

"

A zenészeknek valamiből meg kell élniük, mivel ma már a cédé- és albumeladásokból egyszerűen nem lehet. Ez tény. Nincs mit rajta szépíteni. Mit tesz ilyenkor egy zenekar? Elkezdi gyártani a merch-termékeket. Jönnek a pulcsik, a pólók. Először csak mutatóba, de idővel úgy is egyre több lesz. Ezzel még senkinek semmi baja, hiszen a Támogassuk a zenekart! -– felkiáltással  megveszik a pólót. Nincs is ezzel baj, támogasd a zenekart, de akkor a zenéjét is vedd meg, baszki! Ha egy koncerten hanghordozót vásárolsz, az bizony a banda zsebébe megy, így ne az Ncore-ról nyúlod a zenéjüket. Aztán az idő haladtával jön a többi termék, a sapkák, törölközők, fejkendők – minden amire rá lehet tapasztani a zenekar logóját.

Mastodon

A még éppen az undeground határain táncoló banda egyszerűen mindenre rányomja a nevét, amire csak tudják. Fontos, hogy persze ez sosem ment a minőség rovására, és az ő mintáik általában tényleg egyediek. De a fürdőruhától elkezdve a halloween maszkig, a napszemüvegtől a bikiniig minden vackot képes vagy megvásárolni. Az online store-ból mellesleg minden szinte azonnal elérhető. Be kell valljam, engem is megkísértettek a Crack The Sky kávéval és a Black Tounge sörrel. Utóbbi ráadásul nagyon el lett találva, és megvettem, pedig szinte aranyárban volt. Itt is megfigyelhető a zenekarra jellemző egyedi minta, ami miatt a mai napig meg is van az a bizonyos üveg.

sor

Ghost, Rammstein

Mind a két zenekar előrukkolt az egyik legelmebetegebb merch-termékkel. Gondolom, első körben nőkre gondoltak a Papa formájú vibrátorral, illetve a Rammstein a zenekar tagjairól mintázott műpélóval. Egyszerűen zseniális az ötlet. Mivel limitált számban adták ki és marha drágán, ma már egy gyűjtő csaknem mindenre képes lehet értük. Egyszerűen betörtek arra a piacra azzal, amire előttük senki nem gondolt, s igazán be is jött. Elkapkodtak minden darabot.

vibri

Metallica, Iron Maiden, AC/DC, Black Sabbath, GNR

Ez az öt zenekar jelentheti a mainstream abszolút fogalmát. Egyszerűen: amire rárakják a logójukat, az aranyat fog érni. Szerintem, ha Hetfield elkezdene bezacskózott szart árulni, arra is lenne rá jócskán vevő.

Ez csak a merch-része a dolgoknak, ezek még az abszolút elfogadott, nem is a megtűrt kategóriába esnek. Ezzel – gondolom – semmi baja egy zenerajongónak. Max annyit mond, hogy ezt most ne veszem meg. De van a háttérben még bőven reklám. Csak azt érdekes módon az átlagember nem veszi észre, merthogy az nem reklám, az image. A faszt….

metallica

Miért kér a kis gyerek SG gitárt vagy egy Gibson Les Pault? Nem, nem azért mert azon lesz neki a legkényelmesebb játszani, mert addigra már kipróbált négy-öt formájú gitárt. Azért kell neki éppen az, mert ilyenen játszik Angus és Slash. Ez ugyanúgy reklám, ugyanúgy azért veszik meg a kisgyereknek a Paiste cintányért, mert Vinnie Paul ott virít a borítón. Az már mellékes, hogy a leggagyibb cinszett van benne összepakolva, akkor is elmegy 100.000 forintért, mert Vinnie Paul! Ugyanígy megveszik a kezdő dobosok a Joey Jordison szettet, ami az egyik legkezdőbb pearl szett lenne, de hát ott van rajta a Slipknot logó. Amikor egy zenész elkezd egyetlen márkát használni, amikor annak a márkának az arca lesz, amikor szerződnek, az ugyanúgy reklám, mint ahogy Lukácsék sopronit reklámoztak pár éve. Nincs is ebben semmi, hiszen Ozzy is reklámozott vajat.

ozzy

Ja, hogy az csak Ozzy? Mitől más? Lófasztól sem. Ugyanúgy zenész. Ugyanúgy eladta magát, nem? De hát nem, mert ő Ozzy… Hagyjuk már gyerekek!

Ez régen nem arról szól, hogy Zakk Wylde azért használ MXR pedált mert az a legjobb. Számára az a legjobb, mert ők ajánlották a legjobb szerződési feltételeket. Ők csinálták meg azt a hangot, amit szeretett volna. Tony Iommi sem azért használ kizárólag Laneyt, mert az a legjobb, közben meg az egyik legolcsóbb TI100-as erősítőn virít a neve. Halkan megjegyzem, hogy ezeket az erősítőket azért nagyon sok olcsóbb tranzisztoros fej kenterbe veri.

laney

Na tehát? Mi van most? Az nem számít, hogy a Marshall ládákat reklámozzák? Az nem számít, hogy a Gibsont reklámozzák? Az nem reklám, mert az a zenéhez kell?

A vaj meg, baszkikám, a pirítósomra kell reggel, a sör meg, mondjuk, egy jó nyári estéhez, ha egyszer végre eljön.  Semmitől sem más nem zenei termékeket reklámozni, mint a hangszereket. Aki azt mondja: eladja magát az, aki felvesz egy MOL logós farmeringet, az ugyanígy vélekedik arról, aki egy hangszermárka logóját viseli a pólóján?

A szerzőről

A jövőben én leszek a felelős, hogy a rock–metál világ nagyágyúiról minél több friss hírt és koncertbeszámolót kapjatok. Ígérem, nem leszek tétlen! Az igazán nagyok mellett pedig folyamatosan leereszkedünk az igazi mély underground pokolba is, hogy lássátok, mi megy a felszín alatt. Teljes magabiztossággal merem állítani, hogy rengeteg jó zenekar van (nem csak hazánkban) hanem külföldön is, akik nem kaptak eddig kellő figyelmet. Ebből a mocsokból származom én is, így garantálom, hogy nem fogtok unatkozni, ha minket választotok! Ha esetleg szeretnétek a zenekarotokról egy velős kritikát, keressetek engem!

Szólj hozzá!